Sinds een tijdje wordt er door veel mensen geroepen dat zitten het nieuwe roken is, maar wat is daar nou eigenlijk waar van? Is zitten echt zo slecht voor ons als dat vele beweren? 

Het vele zit gedrag wat wij als mens vertonen wordt ook wel sedentair gedrag genoemd. Sedentair gedrag is het gedrag waarbij activiteiten worden uitgevoerd die weinig energie kosten, het is dus niet hetzelfde als het ontbreken van voldoende lichaamsbeweging, maar is een apart gedrag met zijn eigen gezondheidsrisico’s (bron: TNO). Wanneer vertoont iemand nou sedentair gedrag? Dat heeft met het aantal zituren op een dag te maken. Dus ook wanneer iemand voldoet aan bijvoorbeeld de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (minimaal 5 dagen per week, 30 minuten matig tot intensief bewegen), kan iemand nog steeds sedentair gedrag vertonen. Het gaat om het aantal actieve uren op een dag, wanneer iemand 30 minuten matig tot intensief beweegt, maar de rest van de dag stil zit, is er een aanzienlijk grotere kans op gezondheidsproblemen. Zo wordt veel zitten geassocieerd met een verhoogd risico op diabetes typ 2, depressie, verschillende vormen van kanker en hart- & vaatziekten. Bovendien blijkt uit een meta-analyse van Chau et al. (2013) dat iemand die meer dan 10 uur op een dag zit, 34% meer kans heeft om vroegtijdig te overlijden. Het grootste gedeelte dat men overdag sedentair is, is op het werk. Slapen wordt namelijk niet gezien als sedentair gedrag. Toch zijn er enkele simpele en makkelijk toepasbare tips die het sedentair gedrag op het werk kunnen verminderen: (naar Neuhaus et al., 2014)

Regelmatiger gaan staan
* Zet een timer
* Ga staan als de telefoon gaat of als iemand je kantoor binnenkomt
* Ga staan wanneer een collega staat
* Haal regelmatig water (glas water in plaats van kan water op je bureau zetten)
* Plaats de printer verder weg
Minder zitten
* Reserveer blokken in je agenda om staand te werken
* Ga staan of wissel zitten en staan af tijdens vergaderingen
* Ga staan tijdens telefoongesprekken
* Ga staan tijdens het uitvoeren van specifieke taken (bv. Staand e-mails lezen enz.)
Meer bewegen
* Neem de trap in plaats van de lift
* Maak een wandeling buiten
* Organiseer wandelmeetings
* Neem het toilet op een andere verdieping

Ik ben benieuwd hoe jij deze tips toepast en hoe jouw sedentair gedrag op een dag eruit ziet. Laat het weten in een reactie!

Zitten is het nieuwe roken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *