Een op de vier zware rokers overlijdt voor de 65ste verjaardag. Van zware rokers (meer dan twintig sigaretten per dag) is de levensverwachting gemiddeld 13 jaar korter dan van nooit-rokers. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS en het Trimbos-instituut over het verband tussen roken en sterfte. 

Reden genoeg dus om er mee te stoppen, want iedereen weet immers dat het slecht is voor je. Ieder jaar wordt er in de maand oktober de actie stoptober gehouden, waarin gezamenlijk geprobeerd wordt om 28 dagen rookvrij te zijn. Stoptober is een initiatief van KWF Kankerbestrijding, Hartstichting, Longfonds (voorheen Astma Fonds), Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos-Instituut, GGD GHOR Nederland, en Alliantie Nederland Rookvrij. Waarom 28 dagen? Uit onderzoek blijkt dat 28 dagen nét lang genoeg is om te ervaren wat de positieve effecten zijn van stoppen met roken. De meeste ontwenningsverschijnselen zijn dan achter de rug. Bovendien is een periode van 28 dagen goed te overzien. Ook is de kans om blijvend te stoppen met roken maar liefst vijf keer groter als je het 28 dagen volhoudt dan wanneer je die 28 dagen niet haalt (bron: www.stoptober.nl). De organisatie van Stoptober heeft een aantal tips opgesteld, die je kunnen helpen om de 28 dagen vol te houden. Deze tips zijn:

  • Laat je email adres achter op de Doe mee! pagina en haal met je bewijs van deelname het gratis Stoptober magazine op bij de service balie van Albert Heijn.
  • Schrijf je in en download de Stoptober app.
  • Kijk bij moeilijke momenten op de Facebook-pagina en vraag om steun! Er zijn duizenden mensen die jou graag willen ondersteunen.
  • Bel de gratis Stoplijn via 0800-1995. Alle medewerkers zijn betrokken bij Stoptober en kunnen je helpen om een moeilijk moment door te komen.
  • Stop vanaf jouw stopdag helemaal. Neem niet af en toe een sigaret of een trekje.
  • Ga niet eten als je zin hebt in een sigaret. Wil je toch iets nemen? Neem dan een gezonde snack, zoals fruit.
  • Ontbijt iedere dag. Dat helpt om later op de dag niet te gaan snoepen.
  • Vertel mensen in je omgeving dat je meedoet met Stoptober en vraag hen om je te steunen.
  • Ga bewegen. Dat helpt om de moeilijke momenten door te komen en je gezondheid gaat met sprongen vooruit.
  • Kijk op zorg.nu van 1 t/m 5 oktober naar Wij Stoppen!; 50 rokers die de eerste 5 dagen van Stoptober samen stoppen.

Meer weten over Stoptober? Kijk dan op hun website

Stoptober: doe jij ook mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *