Een tijdje geleden verscheen er een artikel op verschillende media kanalen dat meer dan twee miljard van de mensen op aarde te dik is, waarbij men bij dik duidt op het hebben van overgewicht. Iemand heeft overgewicht wanneer hij/zij een BMI (Body Mass Index) van 25 of meer heeft, boven de 30 spreken we van zwaar overgewicht oftewel obesitas (bron: voedingscentrum.nl). We kunnen wel stellen dat overgewicht in de wereld een vet probleem is, niet alleen door de omvang ervan, maar ook door hetgeen wat zorgt voor het overgewicht; vet. Of is dat toch niet helemaal juist?

Bij het berekenen van het BMI wordt enkel gekeken naar de verhouding tussen het lichaamsgewicht en de lichaamslengte, overige samenstellingen als vetpercentage en spiermassa worden buiten beschouwing gelaten. Het is een snelle indicatie om te kijken of iemand overgewicht heeft en zegt dus niets over de hoeveelheid vet of spieren. Toch hechten we er veel waarde aan, want iedereen wil toch een BMI tussen de 18,5 en 25 hebben? Nou ja, bijna iedereen. Er zijn namelijk veel mensen die kerngezond zijn, meerdere keren per week sporten, gezond eten en toch met hun BMI boven de 25 uit komen. Hoe dan?! Een mogelijke verklaring hiervoor is de hoeveelheid spieren die iemand heeft, spieren wegen namelijk iets zwaarder dan vet (1 cm² spierweefsel 1,06 gram en 1 cm² vetweefsel 0,9 gram). Dit kan er dus voor zorgen dat iemand die veel spiermassa en weinig vetmassa heeft, toch volgens de BMI norm in de categorie overgewicht valt. Ondanks deze theorie blijft het feit dat veel te veel mensen te dik zijn. Om vanuit de overheid het overgewicht tegen te gaan en bewegen te stimuleren is er in augustus 2017 een nieuwe beweegrichtlijn ontwikkeld. Deze richtlijn schrijft het volgende voor:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten

Als fysiotherapeut ben je specialist in bewegen, dus bij uitstek geschikt om deze richtlijn in de praktijk te brengen. Ben jij voornemens deze richtlijn te gaan volgen? En heb je een stok achter de deur nodig of wil je begeleiding? Neem dan contact op, Fysiotherapie Verschuren is gespecialiseerd is het verzorgen van (kracht)training. 

Dikke mensen; een vet probleem
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *